Jubilæumskoncert 2024

DAOS afholder 75 års jubilæumskoncert

Dansk Amatørorkester Samvirke, DAOS, fejrer 75 års jubilæum ved en storslået koncert med Mahlers 2. symfoni i Odense Koncerthus den 28. januar 2024 kl. 15. 

 

Medvirkende:

Dirigent Jules van Hesssen
DAOS’s jubilæumsorkester med 150 musikere
Lille MUKO, Odense Kammerkor og Fyns Filharmoniske Kor indstuderet af Ole Faurshou
Nana Bugge Rasmussen (mezzosopran) og Iben Silberg (sopran), solister
Tina Christiansen, orgel

 

Køb billetter via dette link: BILLETTER

Gustav Mahlers 2. Symfoni, Opstandelses-symfonien, er et af de mest overvældende værker, man kan opleve i en koncertsal. Mahler havde en vision om menneskets evige liv og det fik ham til at komponere dette mesterværk fuld af drama, håb og skønhed.


Gå ikke glip af muligheden for at opleve dette storværk. 

Værket er på alle måder overvældende. Besætningen kræver hundredvis af medvirkende, temaerne rummer liv, død og opstandelse. Mahler har sat musik til de store spørgsmål til livet,og til livet efter døden. Hvad er der på den anden side? Skal vi frygte dommen? Er der en dom? Det evige liv?

Symfonien begynder dramatisk og i mørke, som en dyster sørgemarch. Mahler har selv beskrevet det som at “stå ved et elsket menneskes kiste. For sidste gang drager dets liv, kampe, lidelser og vilje forbi vort indre blik”. 

Værket består af 5 satser, som fører lytteren hele vejen rundt i følelsesregisteret. I 4. sats bryder solisten frem i den smukke, stilfærdige sats ”Urlicht” og synger om det evige lys. Herfra bevæger symfonien sig mod håbet, og den ender i en af de største finaler, der nogensinde er komponeret.

Mahler har skrevet kommentarer til hele symfonien. Et sted i 4. sats har han beskrevet således:

Den lille klokke er som “sjælen i himlen, der i en ’puppetilstand’ skal begynde forfra som et barn.”           

På trods af Mahlers konkrete kommentarer til symfonien, som kan pege i retning af programmusik - at der er en fortælling, som passer til musikken - har han selv lagt afstand til, at musikken skulle opfattes på én bestemt måde. 

Det er ikke hverdagskost, at kunne opleve dette store og unikke værk. Grib chancen og lad os sammen mærke musikkens sammenhængskraft.