af Peer Kjær Andersen
Paris var i begyndelsen af 20. årh. et internationalt centrum for dansere, idet den russiske ballet under ledelse af den legendariske Diaghilev her gav en række forestillinger, hvis ry er usvækkede efter hundrede års forløb. En række komponister fik bestillinger på værker til ballettruppen, her i blandt Igor Stravinsky, hvis mor i øvrigt var en fjern slægtning af Diaghilev.
Ideen til en ballet over ”Ildfuglen”, som bygger på et russisk folkeeventyr, kom fra Diaghilevs balletmester Fokin, og musikken blev oprindeligt bestilt hos den russiske komponist Anatol Lyadov. Dennes arbejde trak imidlertid så meget ud, at bestillingen gik videre til Stravinsky, som allerede på det tidspunkt havde instrumenteret en række satser til den russiske ballet. Emnet var ikke ukendt for Stravinsky; allerede hans lærer Rimsky-Korsakoff havde interesseret sig for historien, og Stravinsky kastede med energi over det projekt, der skulle blive hans første internationale succes.
Den 25. juni 1910 havde balletten premiere på Pariseroperaen, hvor den blev modtaget med stor entusiasme. Successen blev fulgt op året efter med ”Petrouschka”, mens den tredje og mest avancerede ballet ”Le Sacre du Printemps” var den helt store publikumsskandale i 1913, før den indtog sin plads som et af århundredets mesterværker.
Handlingen i balletten er kort fortalt følgende:
Den unge prins Ivan er på jagt, og i den onde troldmand Kastjejs rige fanger han en aften den fortryllede Ildfugl, som har magiske evner. Bevæget af fuglens indtrængende bønner slipper han den løs igen, og fuglen efterlader som tak en af sine strålende fjer, som bringer lykke. Om morgenen ser Ivan, at han er i dejlig have med en prinsesse og hendes tolv underskønne søstre, som den udødelige Kastjej har taget til fange. Ivan forelsker sig i prinsessen, som kommer ud i haven om natten, men hun beder ham indtrængende om at forlade stedet, da Kastjej forvandler alle uvedkommende til sten. Ivan vil imilertid ikke gå, men river dristigt slotsporten op. En broget skare af uhyrer anført af Kastjej selv prøver at forhekse Ivan, som imidlertid er beskyttet af Ildfuglens fjer.
Takket være denne viser Ildfuglen sig nu selv, og Kastjej og hans følge må begynde en dans, der bliver vildere og vildere. Da de til sidst udmattede falder om, åbenbarer Ildfuglen hemmeligheden om Kastjejs udødelighed: I et skrin opbevarer han et æg, og hans liv varer kun så længe, som ægget er uskadt.
Ivan finder ægget, knuser det, hvorefter Kastjej og hans slot forsvinder. Alle forvandlede riddere vender tilbage til livet, og Ivan og prinsessen forenes.
Der eksisterer ikke mindre end tre suiter fra denne ballet, som fortrinsvis afviger med hensyn til instrumentation.
Den kan høres her: https://youtu.be/m1TsCiHTICU